Release Information
Instruktør: David Cronenberg
Premiere: 14. marts 2006
Spilletid: 92 min.
Handling
Tom Stall (Viggo Mortensen) lever et lykkeligt og tilbagetrukket liv med
sin kone, juristen Edie (Maria Bello), og deres to børn i den lille
flække Millbrook, Indiana. Familiens idylliske hverdag bliver dog
brutalt forandret, da Tom en aften bliver udsat for et røverisk overfald
i sin restaurant. Tom nægter at overgive sig, og mobiliserer alt sit
mod, og skyder de to tyve for at redde både sig selv og gæsterne i
restauranten. Dagen efter er Toms billede på forsiden af alle landets
aviser og nyhedsstationer, og han bliver – meget mod sin vilje –
hvirvlet ind i en sand mediestorm. Tom er alt andet end begejstret for
denne nyvundne berømmelse, og han forsøger indædt at få sin og familiens
hverdag tilbage på rette, rolige spor. Men problemerne for Tom og hans
familie tårner sig dog for alvor op, da en mystisk mand ved navn Carl
Fogarty (Ed Harris) dukker op i byen, og siger, at han kender Tom ved
navnet Joey.
Picture copyright © New Line |
Anmeldelse
Tom Stall spillet af Viggo Mortensen lever lykkeligt med sin kone og to
børn i en lille by i Indiana. Vold er et ukendt element i deres liv
indtil den dag, hvor en mand med relationer til organiseret kriminalitet
dukker op, og siger, at han kender Tom fra dengang, han under navnet
Joey var medlem af mafiaen.
Oplægget taget i betragtning, så ødelægger jeg ikke meget af filmen ved
at afsløre, at Tom rent faktisk har en skjult fortid, som hans familie
ikke kender til. I instruktør David Cronenbergs fortælling om den
amerikanske kernefamilie, så er grænsen mellem det kendte og ukendte,
mellem vold og fredelig sameksistens nemlig hårfin, og bag
familieidyllen gemmer sig et net af løgn og fortrængninger.
Picture copyright © New Line |
Måske har Joey levet så længe
som Tom, at han rent faktisk har fortrængt sit sande jeg, og er det i
det hele taget muligt at leve et sådant dobbeltliv? Viggo Mortensen er
fremragende i den krævende rolle som Tom Stall, og kunne sagtens havde
fået sin karrieres første Oscar-nominering. I det hele taget yder både
Ed Harris, William Hurt og Maria Bello alle fremragende
skuespilpræsentationer, og de er med til at løfte en i forvejen
fortrinlig film.
Særlig Maria Bello i rollen som Toms kone er central for historien, og
gennem to ret aparte sex-scener får Cronenbergs fortalt, hvordan vi både
frastødes og tiltrækkes af vores voldelige side. Filmen drager i den
forstand en direkte parallel tilbage til David Lynchs Blue Velvet,
der ligeledes satte bagsiden af det amerikanske samfund under lup. A
History Of Violence er en både chokerende og skræmmende historie,
som mange sikkert vil have brug for at se to gange for helt at kaprere.
Men ikke mindst så er det en fremragende film, som fortjener de varmeste
anbefalinger herfra.
Picture copyright © New Line |
Lyd & Billede
Farverne er skarpe og klare, og der er intet, der forstyrrer nydelsen af
Peter Suschitzkys fremragende cinematografiske arbejde med filmen.
Lyden er centreret omkring centerhøjtaleren, men alle højtalerne kommer
i brug, og der er ikke noget at udsætte på lydsporet.
Lydformat: Dolby Digital 5.1: Engelsk
Billedformat: 1.85:1 Anamorphic Widescreen
Picture copyright © New Line |
Ekstramateriale
Det glimrende ekstramateriale består af:
• Kommentarer af instruktør David Cronenberg: Cronenberg har efter min
smag en tendens til at udpensle historien i de enkelte scener, men
ellers er det et spændende kommentarspor, hvor han får sat A History
of Violence ind i en sammenhæng med sine øvrige produktioner.
• Acts of Violence (66 min.): Et omfattende ”bag kameraet”-program hvor
filmens produktion bliver gennemgået med udgangspunkt i 8 (voldelige)
nøglescener – deraf titlen. Der er interviews med bl.a. Cronenberg og
Viggo Mortesen, og man får en glimrende indblik i filmen, og de ideer
der ligger bag den.
• Deleted scene 44 (3 min.): En drømme-sekvens, hvor Ed Harris’s figur
bliver skudt med et jagtgevær, som Cronenberg klippede ud af filmen, da
han mente, at den virkede forstyrrende for forståelsen af filmen.
Picture copyright © New Line |
• The
unmaking of scene 44 (7 min.): Et lille program om optagelsen af
ovenstående slettede scene.
• United states version vs international version (1½ min.):
Sammenligning af to korte sekvenser af filmen der i den amerikanske
version blev gjort mindre blodige p.g.a. problemer med filmcensuren.
• Too commercial for Cannes (9 min.): Et besøg på Cannes Filmfestivalen
i selskab med David Cronenberg
• Trailers
Der er intet fyld eller irrelevante indslag blandt ekstramaterialet, og
man får et spændende indblik i produktionen af en fremragende film. Det
kan ikke gøres meget bedre!
Karakter
Film:
|
|
Billede og Lyd:
|
|
Ekstramateriale:
|
|
back
|