Release Information
Instruktør: Craig Brewer
Premiere: 21. april 2006
Spilletid: 117 min.
Handling
DJay (Terrence Howard) har det i munden. Han kan overtale enhver, og
munden står ikke stille på ham, når han skal sælge noget uanset, om det
er sine piger eller lidt græs. Men samtidig står han i en midtlivskrise,
hvor han ikke synes, han har nået det, han kunne. Det lykkes ham at
besnakke en gammel skolekammerat, Key (Anthony Anderson), der er
lydtekniker, til at indspille et demobånd. Hans tekst og hans rytme –
hans flow – er godt, og så er der jo lige det, han hævder, at han kender
hip-hop stjernen Skinny Black (Ludacris), som kan give båndet til de
rigtige mennesker. Det bliver starten på et mærkeligt samarbejde, hvor
DJay og Key forsøger at indspille musik i et interimistisk studie i
soveværelset, mens hans piger betaler regningerne. Men det hele vil være
forgæves, hvis DJay ikke får overbevist Skinny Black til at hjælpe...
Picture copyright © UIP |
Anmeldelse
Der bliver hvert år produceret adskillige film, der udspiller sig i de
amerikanske ghettoer, men de fleste af dem er præget af stereotype
kriminelle og klichefyldte historier. Det seneste eksempel på en sådan
film fik vi med Get Rich Or Die Tryin’, hvor 50 Cent spillede
hovedrollen.
Get Rich handlede ligesom 8 Mile med Eminem om en rapper,
der brugte musikken som et springbræt ud af fattigdommen. Det er den
samme grundstamme, som Hustle & Flow er bygget op omkring, men trods de
umiddelbare ligheder så har den faktisk ikke meget tilfælles med de to
førnævnte film. Dertil er Hustle & Flow med sin blanding af rå
realisme og nuancerede personportrætter ganske enkelt en helt anderledes
helstøbt filmoplevelse.
Picture copyright © UIP |
Filmen tegner et præcist og til
tider også usympatisk billede af den aldrende alfons DJay, der godt er
klar over, at han kun har en chance tilbage, hvis det skal lykkes ham at
få noget ud af tilværelsen. DJay spilles af Terrence Howard, der modtog
en meget fortjent Oscarnominering for rollen. Han yder en
kraftpræstation som DJay, og det er i høj grad hans fortjeneste, at
filmen bliver så medlevende. Selvom en alfons normalt ikke lige er den,
man identificerer sig med, så ender man alligevel med at fatte sympati
for DJay og forstå hans desperate handlinger, hvilket kan tilskrives
Terrence Howards udtryksfulde ansigt.
Det spilles i det hele taget fremragende i alle roller, og man må tage
hatten af for både Anthony Anderson og DJ Qualls, der hidtil udelukkende
har haft små ligegyldige roller som ”comic relief”, men her viser, at de
faktisk er glimrende skuespillere, når de får chancen.
Picture copyright © UIP |
Musikken i filmen er et kapital
helt for sig, og hvis man bare har den mindste forkærlighed for
rap-musik, så er det svært ikke at lade sig rive med af numre som
Whoop That Trick og It's Hard Out Here For A Pimp.
Sidstnævnte sang spiller også en central rolle for handlingen, og er med
til at forklare det specielle forhold mellem DJay og de tre
prostituerede, han bor sammen med. Han er økonomisk afhængig af pigerne,
men hader dem for den alfons, de gør ham til, og holder dog alligevel
stadig inderst inde af dem.
Det er et kompleks forhold, som egner sig bedre til at blive oplevet end
beskrevet. I det hele taget er det rart at se en film om ”det sorte
USA”, der forholder sig fordomsfrit til sine personer, og forsøger at
give en nuanceret beskrivelse af deres tilværelse. Slutning bliver noget
brat, og skiller sig uheldigt ud fra resten af filmen, men bortset fra
den så er Hustle & Flow den mest vellykkede film om livet i
ghettoen siden Spike Lees Boyz n the Hood.
Karakter
Film:
|
|
back
|