Release Information
Instruktør: Woody Allen
Release: 5. september 2006
Længde: 119 min.
Handling
Chris Wilton (Jonathan Rhys-Meyers) er en tidligere tennis-pro, der
bliver træner i en tennisklub for det engelske aristokrati. Her falder
Chloe (Emily Mortimer) for ham. Som en anden Mr. Ripley lærer Chris sig
nok om opera, litteratur og kunst til også at kunne charmere resten af
hendes rige familie. De bliver gift, og Chris bliver ansat i en
chefstilling i en af svigerfars virksomheder. Han har alt, hvad hjertet
begærer - undtagen Nola (Scarlett Johansson). Hun er kæreste med Chloes
bror, Tom (Matthew Goode), men der er gnistrende seksuelle spændinger
mellem Chris og Nola, og gradvist begynder det rige, behagelige liv at
krakelere.
Picture copyright © Scanbox |
Anmeldelse
De senere års lette komedier fra Woody Allen var hverken været de store
publikums- eller anmeldersucceser, og de fleste havde nok dømt ham
færdig i klubben af store instruktørnavne. Men i så fald har man været
for hurtig til at fælde dommen, for ”Match Point” er et imponerende
comeback for en af Hollywoods mest erfarne instruktører.
Woodys elskede New York er blevet skiftet ud med London, og allerede, da
man hører filmens åbningsmusik, forstår man, at der er tale om en film
med et anderledes alvorligt tema. Det første billede, der ledsager
musikken, er en tennisbold, der kommer flyvende gennem luften, og
strejfer netkanten på en tennisbanen, uden vi får at se, om bolden når
over nettet.
Picture copyright ©
Scanbox |
Jonathan Rhys-Meyers, der
spiller hovedpersonen Chris, fortæller os, at hvorvidt bolden ryger over
nettet, og man vinder pointet, eller om den ryger tilbage, og man taber
pointet, er en begivenhed, der er styret rent af held, og helt uden for
vores kontrol. Hovedpersonen Chris har været professionel tennisspiller,
men marginalerne har aldrig været med ham, og ham må nu efter karrierens
afslutning nøjes med et job som træner i en tennisklub for det bedre
engelske borgerskab.
Han er ikke tilfreds med, hvad han har opnået med livet, men ligesom
tennisbolden, hvis retning bliver styret af tilfældet, så mener han, at
han ikke har haft muligheder for at styre sin tilværelse i en anden
retning. Med lykken tilsmiler ham, og et ægteskab med rigmandsdatteren
Chloe bliver hans indgangsbillet til rigdom og succes.
Picture copyright ©
Scanbox |
Chris burde være en glad og
tilfredsmand, men mødet med svogerens kæreste, Nola, spillet af
allestedsværende Scarlett Johansson, tænder begæret i ham, og Chris
virker en kort overgang klar til at opgive sin luksustilværelse for et
liv med Nola. Hun tilhører ligesom ham ikke overklassen, men er en ikke
videre succesfuld amerikansk skuespillerinde. Nola er tiltrukket af
Chris, men hun er ikke umiddelbart klar til at ødelægge sit eget forhold
ved en affære. Og da Nola senere forelsker sig i Chris, vil han ikke
vide af hende. Chris er nemlig ikke drevet af kærlighed, men af begær.
Det er de primale drifter mere end rationel tænkning, der styrer Chris,
og det må uundgåeligt få en tragisk udgang. Jonathan Rhys-Meyers er
fremragende i hovedrollen, men selvom han ikke medvirker foran kameraet,
så er det Woody Allen, der er filmens virkelige stjerne. Han holder
stramt sammen på historien, og hver scene holder sig tæt til filmens
centrale temaer; held, tilfældigheder og skæbne.
Picture copyright ©
Scanbox |
Hvor Woody Allen vil hen med
sammenspillet mellem disse størrelse, er jeg ikke sikker på. Vil han
vise, hvor langt ud et desperat menneske kan blive drevet, sige noget de
faktorer, der skaber vores tilværelse, eller har han tabt troen på det
menneskelige rationale? Slutningen er en underlig todelt størrelse. På
den ene side bruger den elegant filmens åbningsscene med tennisbolden
til at binde filmens historie sammen, men omvendt adskiller det meget
voldsomme udtryk sig også fra resten af filmens stil.
Slutningen er voldsom, men den giver stof til eftertanke. ”Match Point”
bliver lanceret som en thriller, men de menneskelige aspekter af
historien er langt mere komplekse end den gængse kriminalfilm. Det er en
enkelt og effektiv film, der rangerer blandt de bedst fra Woody Allens
hånd, og den fortjener de bedste anbefalinger herfra.
Picture copyright ©
Scanbox |
Lyd & Billede
Hvis en venlig læser skulle være i besiddelse af Woody Allens
mail-adresse, så skal hermed lyde en opfordring til at sende ham en mail
og gøre opmærksom på, at DVD-mediet er blevet opfundet. Som det også har
været tilfældet med hans forrige film, så er lyden kun i monoformat, og
det er ærligt talt en smule uforstående, at han ikke udnytter mediet
bedre. Billedsiden er dertil gengæld intet at udsætte på, og farverne
fremstår klare og naturtro.
Lydformat: Dolby Digital 1.0 (Mono): Engelsk
Billedformat: 1.85:1 Anamorphic Widescreen
Ekstramateriale
Der er helt i stil med andre Woody Allens andre film intet
ekstramateriale på DVD’en.
Karakter
Film:
|
|
Billede og Lyd:
|
|
Ekstramateriale:
|
|
back
|