contact

Release Information
Instruktør: Roger Avary
Premiere: 11. oktober 2002
Spilletid: 110 min.

Anmeldelse
Man kan ikke ligefrem hævde, at The Rules Of Attraction fik nogen hjertelig modtagelse af anmelderne, da den tilbage i 2002 havde premiere. Flere anmeldere blev direkte stød af filmen, og kaldte dens skildring af en gruppe unges hverdag fyldt med stoffer, alkohol, sex og vold for amoralsk. Historien er baseret på Bret Easton Ellis’s roman af samme navn, og relatere sig direkte til Ellis’s hovedværk, den ultravoldelige American Psycho, om den narcissistiske finansmand og massemorder Patrick Bateman.

Picture copyright © Lion's Gate

Hovedpersonen i The Rules Of Attraction er Sean Bateman, der ligesom sin berømte fætter, Patrick Bateman, har en ret så afstumpet personlighed. Sean spilles fremragende af James Van Der Beek, der allerede fra første scene fuldstændigt lægger ”tøse-serien” Dawson Creek bag sig. Van Der Beek har tydeligvis haft det sjovt med rollen, og er ganske enkelt herligt gennemført usympatisk!

Modsat mange andre film så har The Rules Of Attraction ingen sympatisk hovedperson, som man kan identificere sig med. Som det ofte er tilfældet i Easton Ellis’s fortællinger, så er personerne særdeles egocentrerede, og hjælper ikke andre, med mindre de ikke selv kan se en gevinst derved. Dermed ikke være sagt, at man ikke kan få ondt af filmens hovedpersoner, for bag den usympatiske facade gemmer sig nogle forvirrede og ensomme mennesker, der ikke rigtigt kan finde en mening med tilværelsen.

Picture copyright © Lion's Gate

Det er ikke nemt at skildre et dekadent universitetsmiljø, men Roger Avary slipper et langt stykke af vejen godt fra opgaven. 80’er-musik og finurlig brug af bl.a. split screen og spring i tid og sted er til tider forvirrende, men understøtter på glimrende vis portrættet af historiens rodløse og ubeslutsomme unge. The Rules Of Attraction er en hedonistisk historie, hvor de tilbageholdende og anonyme mennesker går til grunde. Det er ikke nogen sympatisk morale, men sådan er verden, hvis man spørger Bret Easton Ellis.

Picture copyright © Lion's Gate

Ekstramateriale
Filmens ekstramateriale består af: