contact

Release Information
Instruktør: Danny Boyle
Premiere: 6.marts 2009
Spilletid: 121 min.

Anmeldelse
Hvem kunne egentligt tænke sig at se en film om en fyr, der forsøger at vinde hovedpræmien i den indiske udgave af ”Hvem Vil Være Millionær”? Det lyder ikke som et særligt spændende oplæg til en film, men med sine fantastiske billeder, dynamiske musik og overrumplende energi forvandler ”Slumdog Millionaire” en ellers på papiret ordinær historie til en enestående oplevelse.

Picture copyright © Fox Searchlight

I ”Slumdog Millionaire” er den 18 årige Jamal Malik gået næsten hele vejen, og mangler kun at svare på et enkelt spørgsmål for at vinde hovedpræmien på 20 millioner rupees. Showets sendetid løber imidlertid ud, inden han får stillet det sidste spørgsmål, og finalen må derfor udskydes til dagen efter. Jamal er vokset op i slummen i Mumbai, og har aldrig fået en uddannelse, så umiddelbart efter showet bliver han anholdt af politiet, da man mistænker ham for at have snydt.

Det virker meget mistænkeligt, at en ung dreng fra slummen kan svare rigtigt på alle spørgsmålene, så for at bevise sin uskyld for politiet begynder Jamal at fortælle sin livshistorie. Det er denne fortælling, der danner rammen om ”Slumdog Millionaire”. I en serie flashbacks følger vi Jamals fantastiske rejse fra forældreløs i Mumbai, over en karriere som selvbestaltet turistguide ved Taj Mahal og frem til den skelsættende aften på indisk TV.

Picture copyright © Fox Searchlight

Filmen er – bl.a. i Indien – blevet kritiseret for at udstille landets slumkvarterer, men dette er på ingen måde tilfældet. Herhjemme forbinder de fleste nok ordet ”slum” med fattigdom, død og fornedrelse, men enhver der har prøvet den overvældende sanselige oplevelse at stå midt i et af Indiens fattige kvarterer vil kunne bevidne, at de til trods for fattigdommen er særdeles levende samfund, hvor smilende og glade mennesker dominerer gadebilledet.

Anthony Dod Mantles fremragende billeder fanger som en krydsning mellem MTV og National Geographic på smukkest vis denne farverige, dynamiske og fascinerende verden, der driver ”Slumdog Millionaire” fremad med ustoppelig energi. Det var absolut fortjent, Anthony Dod Mantle hentede en Oscar for fotograferingen, og det samme kan siges om A.R. Rahmans musik. Med en blanding af traditionel indisk musik og moderne pop tilsat hip-hop beats har han skabt et lydbillede, der nok er rodfæstet i Indien, men som samtidigt peger fremad.

Picture copyright © Fox Searchlight

Instruktør Danny Boyle har tidligere stået bag bl.a. ”Trainspotting” og ”28 Days Later”, og selvom han geografisk har bevæget sig langt væk fra sit udgangspunkt, har han skabt et forbavsende indsigtsfuldt portræt af Indien. Han har uden tvivl fået god hjælp af sin indiske co-instruktør, Loveleen Tandan.

Over hele linjen gør skuespillerne det fremragende, som f.eks. den indiske skuespiller Anil Kapoor, der i rollen som værten på ”Hvem Vil Være Millionær”, veksler frem og tilbage mellem støtte og hån til den synligt nervøse Jamal. Den voksne Jamal spilles med følsomhed og intelligens af den kun 18 årige Dev Patel, der til fulde matcher hans (i Indien) langt mere kendte medspillere.

Picture copyright © Fox Searchlight

Jamals barndomsven og store kærlighed, Latika, spilles som barn med stor charme og udstråling af Rubiana Ali, der selv er vokset op i et af Mumbais slumkvarterer. Freida Pinto, der har rollen som den voksne Latika, er særdeles fotogen, men som skuespiller får hun ikke ret meget at arbejde med. Romancen mellem hende og Jamal, kan måske nok kaldes banal, men den er kun en lille flig af de mangle lag, historien i ”Slumdog” gemmer på.

Filmen er en fascinerende blanding af eventyr og realisme, og som dansker med begrænset baggrundsviden om det indiske samfund vil man ikke fange alle referencerne i historien. Men derfor vil man alligevel blive revet med af en sjældent vellykket film, der emmer af energi og fortælleglæde.

Karakter

Film:

back