Release Information
Instruktør: Deepa Mehta
Premiere: 5. oktober 2007
Spilletid: 114 min.
Handling
Chuyia er blevet enke i en alder af kun 8 år. Tradition og de religiøse
skrifter foreskriver at hun som enke må leve et liv i forsagelse og gøre
godt for de synder, som forårsagede ægtemandens død. Chuyia anbringes i
et kollektiv for enker, hvor hun møder den smukke Kalayani. Sammen møder
de Narayan, en ung, idealistisk og nyuddannet jurist, som også er
tilhænger af Gandhi. Kalayani og Narayan bliver hurtigt forelskede, men
det faktum at Kalayani er enke, lægger begrænsninger på deres forhold.
Alligevel trodser de alle love og mødes i hemmelighed...
Picture copyright © Fox Searchlight
Pictures |
Anmeldelse
Det er over 2 år siden, at
indisk-canadiske Deepa Mehtas film Water havde verdenspremiere,
så det er usædvanlig lang tid, det har taget for den at nå de danske
biografer. I flere år så det endda ud til, at Water aldrig ville
blive færdiggjort, da voldsomme protester mod filmen i Varanasi i Indien
gjorde, at optagelserne ikke kunne fuldføres.
Rygter om filmens kritiske brug af hellige hinduistiske tekster vakte
harme blandt både religiøse og politiske ledere, men i sidste øjeblik
blev filmen reddet ved at flytte optagelserne til Sri Lanka. Den færdige
film blev efterfølgende forbudt i Indien, men da filmen bl.a. i selskab
med Efter Brylluppet blev Oscarnomineret for bedste udenlandske
film (indstillet af den canadiske Oscarkomite på trods af, at sproget i
filmen er hindi), så fik en censureret version af filmen også premiere i
Indien.
Picture copyright © Fox Searchlight
Pictures |
Water
er Deepa Mehtas sidste i en trilogi der startede med filmene Fire
og Earth. Alle tre film har hver på deres måde sat fokus på
tabuer i det indiske samfund, og i Water handler det om,
hvorledes ældgamle hellige hindu-tekster bliver brugt som begrundelse
for at udstøde enkekoner fra samfundet. Årsagen til udstødelsen er
ifølge Metha imidlertid ikke religiøs, men fordi familierne vil frigøre
sig fra den økonomiske byrde, som de enlige kvinder udgør.
Filmen udspiller sig i 1930’erne, og fortæller historien om pigen Chuyia.
Hun bliver, som sædvanen i hendes kaste foreskriver, i en alder af 8 år
gift. Hendes ægtemand bliver imidlertid året efter dræbt i en ulykke, og
inden hun er fyldt 10, er hun således allerede blevet enke. Som enke er
hun ikke længere ønsket af samfundet, og Chuyia tvinges derfor flytte
til et hjem for enkekoner.
Picture copyright © Fox Searchlight
Pictures |
Deepa Mehta
er fra flere steder blevet kritiseret for, at hun bruger en historie fra
30’erne til at angribe nutidens indiske samfund, der på mange niveauer
har udviklet sig kolossalt siden da. Kritikken er nok delvist
berettiget, men omvendt så skal man heller ikke opholde sig ret lang tid
i Indien for at konstatere, at den diskrimination mod kvinder, som Metha
i filmen gør oprør mod, på ingen måde er forsvundet.
Historien er fortalt i et roligt tempo og med nogle sjældent smukke
billeder, der står som en skærende kontrast til kvindernes barske
hverdag. Filmen præsenterer ingen lette løsninger, men den efterlader
dog et håb om, at den unge pige, Chuyia, vil kunne få sig et værdigt
liv.
Water gør op med, hvorledes religiøse dogmer og traditioner
bliver vejet højere end fornuft og humanisme, og det er et budskab, man
ikke kan høre for tit. Det er en smuk film, som man bør unde sig selv at
se.
Picture copyright © Fox Searchlight
Pictures |
Filmens forord
Den hellige tekst som bliver brugt til at retfærdiggøre udstødelsen af
kvinder:
A widow should be long suffering until death,
self-restrained and chaste.
A virtuous wife who remains chaste when her husband
has died goes to
heaven.
A woman who is unfaithful to her husband is reborn in
the womb of a
jackal.
The Laws of Manu
Chapter 5 verse 156-161
Dharamshastras (Sacred Hindu texts)
Karakter
Film:
|
|
back
|